Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
SMACKER (Soft Measures & Actions for behavioural Change and Knowledge to Embrace peripheral and Rural areas) ma na celu promowanie transportu publicznego "na żądanie" (z ang. Demand Responsive Transport) i usług w zakresie mobilności na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia, łącząc lokalne i regionalne systemy mobilności z głównymi korytarzami UE i węzłami transportowymi oraz zachęcać mieszkańców tych obszarów do korzystania z usług transportu publicznego zamiast prywatnych samochodów.
Ten trzyletni projekt z budżetem 2,1 miliona EUR i jest prowadzony przez SRM Reti e Mobilità - Zarząd Transportu Miejskiego i Metropolii Bolonii. Konsorcjum projektu obejmuje dziewięciu partnerów z sześciu krajów europejskich.
Ekologiczna, zrównoważona i przyjazna mieszkańcom – taka ma być Gdynia w myśl „Strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035". Dokument o takim tytule w przyjęła właśnie Rada Miasta Gdyni. Realizacja zawartych w nim działań przełoży się na dalszy wzrost mobilności mieszkańców miasta z wykorzystaniem nisko- i zeroemisyjnych środków transportu.
Podczas XXIV sesji Rady Miasta Gdyni, która odbyła się w środę 25 listopada, głosowaniu poddana była m.in. uchwała w sprawie „Strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035". Większością głosów radni zadecydowali o jej przyjęciu.
Aż 24 nowoczesne autobusy napędzane energią elektryczną trafią na ulice Gdyni. W ramach przetargu prowadzonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej flota „elektryków" w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców. Otwarcie ofert w środę, 9 grudnia.
Zbliża się kolejna ekologiczna rewolucja w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na zakup 24 nowoczesnych elektrobusów, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii. Nowa elektryczna flota pojazdów będzie korzystać z budowanej obecnie w Gdyni sieci ładowarek.
Jak pandemia zmieniła zachowania transportowe mieszkańców metropolii? Na to pytanie odpowiedź znaleźć chcą Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej oraz Uniwersytet Gdański, które zainicjowały wspólne badanie na ten temat. Do udziału zaproszeni są wszyscy mieszkańcy miast i gmin zrzeszonych w ramach MZKZG. Wystarczy wypełnić ankietę, a zebrane dane posłużą m.in. do kształtowania przyszłej oferty przewozowej.
W badaniu mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy tych miast i gmin, które współtworzą Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Są to zatem: Gdynia, Gdańsk i Sopot, a także miasta Rumia, Reda, Wejherowo i Pruszcz Gdański oraz gminy Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Żukowo, Pruszcz Gdański, Szemud i Wejherowo. Co ważne – aby zostać ankietowanym, nie trzeba być użytkownikiem komunikacji publicznej. Swoje zdanie mogą wyrazić wszyscy mieszkańcy, również ci, którzy preferują poruszanie się własnym samochodem, pojazdami w usłudze carsharingu czy też rowerem.
Kampania „Odprowadzam Sam" dobiegła końca. Nie oznacza to oczywiście, że kończymy zrównoważone podróże do przedszkoli. Gdyńskie przedszkolaki oraz uczniowie klas „O" licznie uczestnicząc w tegorocznej akcji, nabrali dobrych nawyków i deklarują, że o nich nie zapomną. Kampania organizowana przez Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością polegała na zachęcaniu dzieci i ich opiekunów do docierania do placówek edukacyjnych pieszo, hulajnogą, rowerem lub komunikacją miejską.
Akcja odbywała się we wrześniu oraz październiku – przystąpiło do niej 41 placówek oświatowych z 4440 dziećmi na pokładzie. Na zakończenie nadesłano 31 prezentacji podsumowujących działania poszczególnych grup – zajęcia na temat zrównoważonej mobilności i przestrzeni wokół nas, spacery po okolicy, prace plastyczne, filmy, jak i piosenki. Bardzo ważnym elementem były także plakaty-drzewka z naklejkami symbolizującymi ekologiczne podróże uczestników konkursu.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.