Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
W listopadzie 2015 r. na Estakadzie Kwiatkowskiego, na odcinku od ul. Janka Wiśniewskiego do ul. Unruga (kier. Obłuże) wydzielony został kolejny pas ruchu dla autobusów o długości około 650 metrów.
Buspas wytyczony został na odcinku jezdni wcześniej wyłączonym z ruchu oraz na pasie włączenia się do ruchu na Estakadzie - z łącznicy wjazdowej od ul. Janka Wiśniewskiego i zjazdowej na ul. Kontenerową. Na tym fragmencie zostanie dopuszczony ruch autobusów na wprost. Kierowcom nie zostanie zabrany żaden pas ruchu.
W dniu 15 października 2015 r. odbyła się konferencja szkoleniowa dot. zasad Eko Jazdy w ramach opracowywanego Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gdyni oraz gmin województwa pomorskiego (Rumi, Helu, Władysławowa oraz Luzina).
W niedzielę 20 września na Skwerze Kościuszki w Gdyni, w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, odbyły się obchody Europejskiego Dnia Bez Samochodu oraz Europejskiego Dnia Trolejbusowego.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu CIVITAS DYN@MO, w którym Gdynia uczestniczy od 1 grudnia 2012 roku.
Od 5 października 2015 r. w Gdyni funkcjonuje kolejny buspas.
Tym razem ma on usprawnić przejazd pojazdów transportu zbiorowego ulicą Władysława IV w kierunku Sopotu. Według nowej organizacji ruchu, z prawego skrajnego pasa jezdni ulicy Władysława IV, na skrzyżowaniach z ulicami Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury, skręcić można będzie tylko w prawo. Autobusy będą mogły przejechać tymi pasami na wprost. Za skrzyżowaniem z ulicą Żwirki i Wigury, do przystanku Urząd Miasta - Władysława IV, prawym skrajnym pasem poruszać będą mogły się jedynie autobusy.
Takie przystanki autobusowe mają tylko dwa miasta w Polsce - Słupsk i Gdynia. Dzięki dobiegającej końca modyfikacji, korzystające z komunikacji miejskiej osoby z niepełnosprawnością, a Zatoki autobusowe w Gdyni dostępniejsze dla osób niepełnosprawnych / fot. Sebastian Drausaltakże starsze lub z wózkami, mogą łatwiej wsiadać i wysiadać z autobusów oraz trolejbusów. Do tej chwili wyremontowano w naszym mieście już 27 zatok, ostatnich 5 przejdzie całkowitą metamorfozę do końca 2015 roku.