Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Gdynia znalazła się w czołówce miast generujących największy ruch pasażerski na kolei.
Urząd Transportu Kolejowego dokonał analizy regionalnych przepływów pasażerów kolei w 2017 roku. UTK przeanalizował, które miasta w danych województwach generują największy ruch pasażerski. Dane o pasażerach pochodzące z poszczególnych dworców w danym mieście zostały zagregowane.
Gdynia rozpoczyna działania, które są wstępem do wprowadzenia pierwszych autobusów elektrycznych. Przygotowania ruszą od zmian na kilku liniach. Zebrane dane posłużą do planowania tras przyszłych autobusów na baterie.
Elektromobilność w Gdyni powoli wkracza w kolejną fazę – przed nami wprowadzenie do taboru gdyńskiej komunikacji miejskiej pierwszych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Nowoczesne pojazdy będą mogły w ekologiczny sposób dojechać wszędzie tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna trolejbusów. Miasto jest już gotowe na pierwszy formalny krok, który umożliwi wprowadzenie elektrobusów na ulice, wybrano też wstępnie rozwiązania technologiczne.
Kilkadziesiąt nowych tablic informacji pasażerskiej i modernizacje kilkudziesięciu zatok przystankowych sprawią, że korzystanie z komunikacji miejskiej w Gdyni będzie jeszcze łatwiejsze, bezpieczniejsze i przyjazne mieszkańcom. Trwają prace przy kolejnej części projektu, który wspiera zrównoważony rozwój transportu publicznego. Do 10 grudnia o odjazdach autobusów i trolejbusów będzie informować 29 nowych tablic.
29 tablic informacji pasażerskiej pojawi się w Gdyni jeszcze do 10 grudnia, a pierwsze z nich zaczną działać przy przystankach autobusowych już na początku listopada. Za realizację odpowiada firma mpTechnology ze Słupska. To nie wszystkie zmiany - 16 października po raz drugi ogłoszony został przetarg na modernizację aż 19 zatok przystankowych. Przypomnijmy, że oferty z wcześniejszego postępowania przekraczały kwotę przewidywaną przez miasto.
Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek odebrał dziś w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym statuetkę Lidera Transportu Publicznego 2018. Tytuł przyznawany jest najbardziej wyróżniającym się osobowościom, których działania doprowadziły do znaczącej poprawy komunikacji publicznej, zwłaszcza w wymiarze warunków pracy oraz jakości usług i promocji transportu publicznego.
Tytuł przyznany został przez Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego, który docenił wieloletnie działania władz Gdyni w zakresie komunikacji miejskiej i innowacji w transporcie, szczególnie wyróżniając te podejmowane na rzecz rozwoju elektromobilności.
Tak dużego kontraktu nie było w historii gdyńskiego taboru autobusowego od dwudziestu lat. Podpisano umowę z firmą MAN, która dostarczy łącznie aż 55 nowoczesnych pojazdów – w tym 32 przegubowe. Trafią na ulice Gdyni już w przyszłym roku.
Już w przyszłym roku podróż autobusem po ulicach Gdyni będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza, a przy tym jeszcze bardziej ekologiczna. Łatwiej będzie korzystać z komunikacji miejskiej także osobom z niepełnosprawnościami, które skorzystają z najnowszych rozwiązań zwiększających dostępność. Podpisana w Urzędzie Miasta umowa z firmą MAN zapewni dostawę 55 nowych autobusów. 23 z nich to pojazdy o standardowej długości, a 32 – przegubowce, które pomieszczą więcej pasażerów.